Pont Major, 21 - 17007 Girona

972 207 279

ADAPTACIÓ ESCOLAR: CLAUS PER A UN INICI PROGRESSIU I SEGUR PER A L’ALUMNAT

ADAPTACIÓ ESCOLAR: CLAUS PER A UN INICI PROGRESSIU I SEGUR PER A L’ALUMNAT

UNA ADAPTACIÓ PROGRESSIVA PER A UN INICI D’ESCOLA SEGUR I CONFORTABLE

L’inici del curs escolar sempre representa un moment de transició tant per a infants com per a famílies. Adaptar-se a les noves rutines diàries i als horaris és tot un repte, especialment per als més petits, com l’alumnat d’I3, que s’enfronten per primer cop a un entorn totalment nou amb companys i companyes desconegudes. Per aquest motiu, és fonamental que aquest període d’adaptació sigui progressiu i càlid, amb l’objectiu que tant els infants com els adults se sentin còmodes i segurs.

COM HO FEM?

Des de l’escola, es prioritza el respecte als ritmes de cada infant, acompanyant-los en aquest procés, establint un diàleg constant, escoltant les seves necessitats i oferint un ambient acollidor. Es posa èmfasi en l’observació atenta per a poder identificar i respondre a les necessitats emocionals de cada alumne, donant-los el temps necessari per crear vincles amb els altres.

Durant aquest període inicial, els espais de l’aula es transformen en escenaris on es promou l’exploració i el joc lliure. Propostes com construccions, jocs simbòlics, encaixos, trencaclosques o treballs manuals amb plastilina permeten als infants experimentar, descobrir i, sobretot, socialitzar amb els altres. Aquestes activitats afavoreixen la comunicació i creen un ambient de confiança.

RUTINES QUE FOMENTEN L’AUTONOMIA

A mesura que passen els dies, els infants comencen a familiaritzar-se amb les tasques i hàbits diaris que els ajudaran a guanyar autonomia. Accions senzilles com penjar la motxilla, participar en la rotllana matinal, rentar-se les mans, recollir els materials, i aprendre a vestir-se o descordar-se la bata són petits passos que els ajuden a ser més independents en el seu dia a dia. A més, es treballa el respecte cap als companys i la capacitat de demanar les coses amb amabilitat i consideració.

UN TRIMESTRE D’ADAPTACIÓ

En definitiva, l’objectiu d’aquest primer trimestre és assegurar una adaptació tranquil·la i segura per a tots els alumnes. Es vol que, progressivament, esdevinguin més autònoms i que creïn vincles positius amb els companys i amb els adults que els acompanyen.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website