A la nostra escola creiem fermament en la importància de formar alumnes competents, capaços de pensar per si mateixos, prendre decisions i assumir responsabilitats. Per això, treballem cada dia per fomentar l’autonomia personal i acadèmica dels infants des de ben petits.
A l’escola reforcem algunes rutines i activitats que ajuden l’alumnat a guanyar confiança i independència. A Educació Infantil, per exemple, els animem a gestionar-se sols la motxilla, posar-se la bata o recollir el material després d’una activitat. A Primària, treballem la planificació de les tasques, la gestió del temps i l’organització personal amb suports visuals i eines senzilles com agendes i calendaris d’aula.
El nostre objectiu no és només facilitar l’aprenentatge, sinó afavorir la presa de decisions i l’autoregulació emocional, dos aspectes fonamentals per al desenvolupament integral dels infants. Amb petits gestos quotidians, com deixar que escullin per quina activitat comencen en les entrades relaxades, que s’equivoquin i aprenguin dels errors, o que participin en la resolució de conflictes, promovem un entorn on l’alumne se sent protagonista i capaç.
Diversos estudis en neuroeducació assenyalen que fomentar l’autonomia dels infants no només millora la seva autoestima, sinó que augmenta la motivació i la capacitat de resoldre problemes de forma eficaç. Tal com afirma el professor Jesús C. Guillén, especialitzat en neuroeducació, “quan un infant se sent competent i percep que té control sobre les seves accions, el seu cervell activa circuits de recompensa que afavoreixen l’aprenentatge significatiu” (Guillén, 2017).
També convidem les famílies a sumar-se a aquest procés, reforçant a casa actituds que potenciïn la independència dels nens i nenes: deixar-los preparar la roba, parar taula, fer-se el llit o gestionar el seu temps d’oci, són accions senzilles però molt poderoses.
Des de l’escola, continuarem acompanyant aquest camí cap a l’autonomia amb paciència, respecte i confiança. Perquè, tal com diu el pedagog italià Loris Malaguzzi, “els infants tenen cent llenguatges per expressar-se”, i un d’ells és també la seva capacitat per créixer i fer-se responsables del seu món.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola